Fraude met Expansion spookfacturen

Afgelopen dinsdag (2 juni 2015) werden wij geconfronteerd met het feit dat er criminelen zijn die Expansion facturen namaken en opsturen naar onze klanten. Deze fraude gebeurt met papieren facturen die zeer waarschijnlijk uit de brievenbus van PostNL gestolen worden.

De werkwijze van de criminelen

De werkwijze van de oplichters blijkt bekend te zijn en bestaat uit de volgende handelingen:

  1. De oplichter haalt de papieren facturen uit de poststroom. In dit geval is dit zeer waarschijnlijk gebeurd door onze facturen uit de brievenbus van PostNL te halen. Voor zover wij op dit moment kunnen nagaan is dat in een periode van één maand meerdere keren gebeurd.
  2. De papieren factuur wordt gescand of gekopieerd en aangepast. De enige aanpassing is dat de bankrekening van Expansion vervangen wordt door de bankrekening van de oplichter of een zogenaamde katvanger. Alles op deze factuur klopt dus, behalve het bankrekeningnummer!
  3. De aangepaste factuur wordt opgestuurd naar de (Expansion) klant in de hoop dat deze klant betaalt naar de rekening van de crimineel. Doordat op deze factuur alle kenmerken staan die op de factuur horen te staan - het is immers een kopie van de originele factuur - is hij moeilijk van echt te onderscheiden.
  4. Als er betaald wordt, incasseert de oplichter het geld en verdwijnt

Debiteurenbeheer

De oplichter doet zelfs aan debiteurenbeheer. In één van de bij ons bekende gevallen werd onze klant per e-mail aangemaand om de openstaande factuur te betalen. In het e-mailbericht stond ook weer de bankrekening van de oplichter en de bijgevoegde digitale factuur was uiteraard de door de oplichter nagemaakte factuur.

Voorkomen is eenvoudig (als je weet dat het bestaat)

Als je een factuur ontvangt met een ander bankrekeningnummer dan in de administratie staat, moeten alle alarmbellen afgaan en moet je uiteraard de factuur niet betalen.

Voor nieuwe crediteuren is dit natuurlijk een stuk lastiger. Meestal wordt de crediteur aangemaakt op het moment dat de eerste factuur binnenkomt. Als deze eerste factuur een spookfactuur is, gaat dit dus mis. Ook dit kan relatief eenvoudig voorkomen worden, door extra controle te doen, voordat een crediteur wordt aangemaakt. Dit kan bijvoorbeeld door per e-mail of telefoon aan de nieuwe crediteur vragen of het betreffende nummer klopt. Een aantal van de klanten die wij benaderd hebben, gaf aan dat zij altijd zelf de betaalgegevens bij hun leveranciers opvragen. Zo voorkomen zij dat zij een verkeerd banrekeningnummer van de eerste factuur overnemen.

Acties Expansion

Dinsdag aan het eind van de dag was duidelijk wat er aan de hand was. Wij hebben toen direct een plan van aanpak gemaakt en zijn dat op woensdag gaan uitvoeren. De eerste stap was om alle openstaande debiteuren te informeren over deze fraude. Dit hebben wij per e-mail gedaan en daarbij hebben wij gevraagd om bevestiging van het bericht. Als wij geen bevestiging hebben ontvangen dan nemen wij telefonisch contact op. 

Zowel de e-mail als het telefonisch contact wordt zo veel mogelijk door de accountmanager van de betreffende klant verzorgd. Hierdoor weet onze klant ook dat hij echt contact heeft met iemand van Expansion en niet met een oplichter.

Uiteraard hebben wij ons bij de politie gemeld en een afspraak gemaakt voor de aangifte.

De schade valt gelukkig mee (bij onze klanten)

Voor zover op dit moment bekend, valt de schade voor onze klanten mee. Wij weten dat één klant geprobeerd heeft om te betalen maar die transactie is gelukkig door de bank niet uitgevoerd. Wij weten niet waarom niet, maar mogelijk is dit bankrekeningnummer al geblokkeerd.

Zoals dinsdagavond in het programma Opgelicht te zien was (www.opgelicht.nl), wordt deze vorm van oplichten veel toegepast en zijn er veel slachtoffers. Deze slachtoffers zijn vaak particulieren en die zijn natuurlijk veel minder ingericht op het voorkomen van dit soort oplichterij.

Controle door de banken

Eigenlijk is het vreemd dat deze betalingen door de banken uitgevoerd worden. De betaling gaat naar een niet bestaande naam-nummer combinatie. Helaas vindt hierop geen controle plaats en worden de transacties gewoon uitgevoerd.

johan

Johan Blank

Algemeen Directeur

Plaats reactie