Expansion steunt vrijwilligerswerk van medewerkers

Na een gedegen voorbereiding was het dan eindelijk zover. Ik, Nanno Westra - Senior Software Developer bij Expansion - geef vrijwilligersles op de basisschool van mijn kinderen.

Kinderen maken spelenderwijs kennis met programmeren

De betreffende school heeft aan ouders van de kinderen gevraagd of ze voor in totaal vier uur de kinderen les willen geven in een onderwerp waar ze veel van weten. Door deze lessen krijgen ze, naast de standaard lessen, ook wat meer praktijk in een niet alledaags onderwerp.

Programmeren met de Arduino computer is het onderwerp. Voor degene die niet weet wat een Arduino is, een Arduino is een klein computertje waarmee je, zeker op school, eenvoudig leuke dingetjes kan maken. Voordeel hiervan is dat de kinderen spelenderwijs met het programmeren in aanraking komen en super snel het resultaat van hun inspanningen kunnen zien.

 blognanno

Klassikaal programmeren werkt 

De eerste les. Het is een groep van acht jongens afkomstig uit de groepen 7 en 8. Na het voorstel rondje begin ik met een beetje theorie. Ik had gedacht dat dat wel vol te houden was voor ongeveer 25 minuten, maar na een minuut of 10 zie ik de eerste al afhaken. Ok, dan moet het tempo maar even iets om hoog en vijf minuten later kan ik beginnen met het uitdelen van de spulletjes: Breadboard, LED, weerstand, Arduino, een aantal DuPont Jumper draden en een USB kabeltje.

Na het bouwen van de schakeling op het breadboard kan het daadwerkelijk programmeren beginnen. We beginnen eenvoudig. Eén enkel ledje laten knipperen. Het blijkt moeilijk om de theorie gelijk om te zetten in iets praktisch. Even snel schakelen, ik besluit om het project klassikaal te doen. Dat blijkt een stuk beter te werken, en er komen vragen uit de groep. Net nadat we alle code samen hebben gemaakt en de software door de Arduino verwerkt kan worden, is de les al weer afgelopen. Een uur is echt zo om.

Ook ingewikkeldere les wordt snel opgepakt 

Tweede les iets moeilijker gemaakt. Ik heb twee extra leds en weerstanden uitgedeeld aan de jongens, welke vervolgens op eigen kracht een stoplicht zijn gaan maken. Dat ging eigenlijk boven verwachting goed. Toegegeven, het is meer van hetzelfde, maar de jongens pakten het zelf op en binnen no time heb ik vier (ze werkten in tweetallen) werkende stoplichten. Rood, groen, geel en nadat die cyclus vijf keer is doorlopen een knipperend geel ledje.

Voor de laatste twee lessen had ik iets ingewikkelders in gedachten. Een klein alarm. Drie schakelaars voor de code, een buzzer om alarm te geven en een detector om te kijken of het “raam” open wordt gedaan. Naast output (ledje aan/uit) zijn er nu ook input signalen (schakelaars/detector) die door de jongens opgepakt moeten worden, en die moeten worden verwerkt. Na een tijdje op weg te zijn, hebben de kinderen al snel door hoe je de buzzer aan/uit moet zetten dus er komen een hoop piepende geluiden uit het lokaal. (Misschien is de volgende keer een ledje een beter idee).

Vrijwilligerswerk wordt door Expansion gestimuleerd

Al met al was het een hele leuke ervaring en volgens mij hebben de kinderen er ook best het een en ander van opgestoken. Mijn werkgever Expansion komt medewerkers die vrijwilligerswerk doen graag tegemoet en stelt de uren die ik les geef kosteloos beschikbaar. Dus op naar de volgende vier keer…

 

foto-kleinnanno

Nanno Westra

Senior Software Developer

Plaats reactie