Expansion bestaat 30 jaar!

Dit jaar bestaat Expansion 30 jaar. Een mooie gelegenheid om samen met de oprichter van Expansion, Johan Blank, terug te blikken.

  1. 30 jaar Expansion.... Hoe kijk jij terug als ondernemer?
    “30 jaar is een hele periode. Het is niet iets waar ik dagelijks mee bezig ben maar als ik erop terugkijk, denk ik vooral aan de begintijd. Het was bijzonder om samen met goede vriend Leendert een bedrijf op te zetten. Het was hard werken, we hadden veel ideeën en wilde plannen en van daaruit zagen we al snel een onderneming ontstaan."
    expansion-30-jaar-oprichting-1
    “Doordat het bedrijf groeit en de IT-markt doorlopend verandert, is nooit één dag hetzelfde. Altijd zijn er uitdagingen en veranderingen die het interessant houden om er mee bezig te zijn. Dat is ook wat het mogelijk maakt om er 30 jaar mee bezig te zijn.”

  2. Had je ooit van tevoren kunnen bedenken dat het een bedrijf werd van een dusdanige grootte en inmiddels 30 jaar zou bestaan?
    “Ik dacht natuurlijk dat het veel groter zou worden, ambitieus als ik ben en voor zover ik daarover nadacht. Ik geloof niet zo in het plannen van groei. Voor groei moet je iedere dag keihard werken en een beetje geluk hebben en dat is moeilijk te plannen.”

  3. Kun je iets vertellen over de begintijd? Hoe zag Expansion er toen uit?
    “Er was een enorme vrijheid in handelen en eigenlijk nul structuur. Er werden heel creatief en doelgericht dingen gedaan. In die zin was het echt een jonge hondenclub."

  4. Had je vroeger al de ambitie om een eigen bedrijf te hebben? Wat waren jouw drijfveren om voor jezelf te beginnen?
    “Ondernemen heeft altijd mijn interesse gehad. In mijn studententijd heb ik een jaar met veel plezier een discotheek gerund. Wat precies de diepere drijfveer is, is moeilijk te zeggen. Ik ben altijd wel graag relevant. Het leuke van een eigen bedrijf hebben, is dat je vanaf dag één relevant bent.”

  5. Hoe verklaar je de groei van Expansion?
    “Ik denk dat de groei van Expansion is gelegd in de basis. We hebben vanaf het begin af aan Expansion in bepaalde  aspecten gerund als een groot bedrijf. Iedere cent die we in de eerste jaren verdienden, werd geïnvesteerd in document management en digitale archivering. We gingen bijvoorbeeld naar de Verenigde Staten om daar softwareproducten te bekijken, aan te schaffen en te evalueren, om vervolgens te bepalen of wij er iets mee wilden gaan doen. Hierna hebben we een eigen product ontwikkeld waar een hoop tijd en geld is gaan zitten. Dat is uiteindelijk de basis waar we in geloofden; vanaf jongs af aan ook. Daar leven we nog steeds van; al die investeringen die toen zijn gedaan.” 

    expansion-vroeger-jpg

    "Verder is onze betrokkenheid bij de klant en het doorzettingsvermogen in projecten een doorslaggevende factor. Wij zijn bereid om in een project te investeren en het af te ronden ook als we daar niet direct meer iets aan verdienen. Wij gaan onze verantwoordelijkheid niet uit de weg. Zoals één onze allereerste klanten begin jaren 90 zei “Expansion is een echt Rotterdams bedrijf. Zij lossen eerst het probleem op en hebben het pas daarna over de kosten” en dat wordt door onze klanten gewaardeerd." 

  6. Wat zijn voor jou de hoogtepunten van 30 jaar Expansion?
    "Dat is wanneer een grote klant het vertrouwen aan je geeft. Het was een geweldig succes toen Equens, het voormalige Interpay, ons jaren geleden de opdracht gaf om een oplossing te implementeren voor het digitaal archiveren van alle pin- en chiptransacties. Dat waren er toen zo’n 20 miljoen per dag! We waren in concurrentie met grote partijen en door een veel slimmere oplossing te bedenken, hebben we toen gewonnen.“

    “Wat ook absoluut een hoogtepunt is, is het moment dat PostNL koos voor Xtendis-Online. PostNL loopt qua cloud voorop in Nederland. Zij stellen bijzonder zware eisen aan hun leveranciers. Als zo’n bedrijf kiest voor Expansion dan ben ik ongelooflijk trots! Een geweldig succes wat wij met zijn allen bereikt hebben!”

  7. Stel je begint helemaal opnieuw? Zou je dingen anders doen; anders aanpakken? 
    “Het zou heel raar zijn als dat niet zo zou zijn. Als je ‘t weer op dezelfde manier zou doen als je altijd gedaan hebt dan zou dat betekenen dat je helemaal niets hebt geleerd en dat alle veranderingen van de afgelopen dertig jaar geen invloed zouden hebben gehad. Eén van de dingen die ik nooit meer zou doen, is een externe partij inhuren om mijn product te verkopen. Dat hebben wij in de beginjaren geprobeerd en heeft ons veel geld gekost en niets opgeleverd. Het verkopen van producten en diensten hoort bij de kernactiviteiten van de onderneming en moet gedaan worden door mensen die dichtbij het bedrijf staan. Ik vind “vertegenwoordiger” een prachtige baan, zeker als je dat voor Expansion mag zijn en dat moet je niet aan een externe partij overlaten."

  8. Leiding geven aan zo’n 35 mensen is niet niks. Hoe zorg je voor een goede balans tussen werk-ontspanning? Hoe zorg je ervoor dat je ’s nachts niet wakker ligt om na te denken over bepaalde zaken?
    “Dat is niet te voorkomen; wakker liggen. Dat hoort er gewoon bij. Ik heb een extreem druk leven. Daarom is de dag niet altijd lang genoeg en heb ik soms een uurtje van de nacht nodig om over dingen na te denken. Hoe zorg ik voor de balans? Heel simpel. Ik organiseer balans. Ik vind bijvoorbeeld dat ik drie keer per week moet hardlopen en dat gaat dus voor (bijna) alles. Sinds twee jaar heb ik mijzelf het recht gegeven op een ‘seniorenochtend’. Dan ga ik ‘s ochtends voordat ik naar kantoor ga, hardlopen en kom vervolgens iets later op kantoor. Ik heb gewoon gemerkt dat ik er anders niet aan toekom. Mijn gezondheid is het allerbelangrijkste. Als ik niet gezond ben, kan ik mijn werk niet doen.”

    “Onlangs heb ik samen met een goede vriend een zeilboot gekocht. Dat wilde ik al heel lang en de afgelopen 30 jaar is het daar eigenlijk niet van gekomen. Ik heb nu besloten om dat wel te doen. Om dat prioriteit te geven voordat het te laat is.” 

  9. De groei van Expansion van een aantal medewerkers naar 35; hoe ervaar je dat? Is dat meer belastend?
    “Dat ervaar ik niet zo. Ik voel ook niet de druk dat mensen daar van moeten eten en drinken enzovoorts. Die verantwoordelijkheid kan ik ook niet nemen. Uiteraard doe ik mijn best om Expansion goed te laten draaien zodat iedereen daar een graantje van mee kan meepikken maar áls het onverhoopt mis zou gaan, komt dat niet omdat ik mij niet verantwoordelijk heb gevoeld voor die mensen. Het is voor mij geen zorg en die kan en wil ik ook niet hebben. Ik denk namelijk dat die mensen helemaal niet afhankelijk zijn van Expansion. Er zijn veel mensen die wat kunnen dus die kunnen altijd wel weer ergens terecht. Ik heb het dus nooit ervaren als een last.”

    Expansion en haar medewerkers

  10. Is je manier van leidinggeven de afgelopen jaren veranderd?
    "Ik heb nooit zo het gevoel dat ik leiding geef. Je hebt nu de tijd van dienend leiderschap. Ik denk eerlijk gezegd dat mijn manier altijd die vorm van leidinggeven is geweest. Ik geloof niet zo in directieve aansturing.”

    “Natuurlijk moet je doorlopend veranderen. Dat heeft niet alleen te maken met de omvang van het bedrijf maar ook met de wereld; alles verandert. Mensen verwachten een andere manier van aansturing, van leiding. Dit bedrijf moet ook anders gerund gaan worden en dat gaan we ook proberen. Zie dit maar als een cliffhanger…”

    “Sowieso zie je dat werk nu wat anders is dan twintig jaar geleden. Werken is nu iets wat je erbij doet. Mensen hebben vaak meerdere rollen in het leven. Vroeger was de werkrol verreweg de belangrijkste. Dat is nu verschoven naar een balans tussen werken en een thuis. Ook zie je mensen die in hun vrije tijd dingen doen die heel veel tijd kosten en dat ook heel belangrijk vinden. Zelfs mensen die in mijn ogen alle tijd van hun leven hebben gaan toch parttime werken. Dat was voor mijn gevoel vroeger veel minder. Het lijkt ook wel alsof mensen steeds meer tijd voor zichzelf nodig hebben. Waar vroeger veel meer de tijd in het werk ging zitten, zijn mensen nu meer op zichzelf gericht. Dat vind ik wel een verandering die impact heeft, maar ook één waar je als werkgever prima op in kunt spelen.” 

  11. Wat is het beste besluit dat je ooit voor Expansion hebt gemaakt?
    “(Lange stilte…) 
    Daar ga ik even over nadenken.”

  12. Wat heeft 30 jaar Expansion jou gebracht?
    “In de eerste plaats een mooi leven, in meerdere aspecten. Ik heb al 30 jaar een prima baan waarvan ik het merendeel van de tijd het prettig vind om het te doen. In een mooie (IT-) en steeds veranderde wereld met veelal leuke mensen. Bijna iedere dag gooi ik mijn benen met een grote zwaai mijn bed uit om enthousiast en positief aan de dag te beginnen. Dat zou niet zo zijn als ik mijn werk niet leuk zou vinden want dat is tenslotte mijn dagbesteding.” 

    “Zo langzamerhand is het tijd om trots te zijn. Vaak word je door de waan van de dag overheerst maar soms moet je ook even met elkaar stil staan. Wat we hier doen is heel bijzonder. Er staat een heel mooi bedrijf met prachtige klanten. Inmiddels 30 jaar alweer bedienen we die klanten met voor hun belangrijke toepassingen. Expansion is een bedrijf dat impact heeft. Daar ben ik trots op.”

    30-jaar-expansion-

  13. Hoe kijk je naar de toekomst? Heb je voor jezelf een leeftijd waarop je zegt; ‘dan wil ik het stokje over gaan geven’? 
    “Ach 50 is toch het nieuwe 40? Voorlopig schuift de AOW-leeftijd steeds verder op en duurt het nog wel even voor ik zover ben. Ben er niet écht mee bezig maar ik vind dat je daar wel af en toe over moet nadenken. Ik heb in mijn omgeving gezien dat mensen dat te laat doen. Dat is schrijnend. Als je op een gegeven moment wilt stoppen met werken en dat kan niet omdat je niet van je bedrijf of positie afkomt… daar wil je niet in verzeilen.“

    “Voorlopig wil ik vooral heel graag doorgaan en zit ik nog vol met plannen voor dit prachtige bedrijf.”

    cloud-first-
    "De cloud-first strategie staat voor de komende jaren. Het vormgeven van deze strategie en verandering vind ik echt heel leuk. Om deze keuze te kunnen maken en de bijbehorende stappen te kunnen zetten, moet je heel goed voorbereid zijn. En dat hebben we gewoon heel goed gedaan. ISAE, ISO en alles op het gebied van informatiebeveiliging. Ik ben trots dat we die stappen met het hele bedrijf gezet hebben. Iedereen heeft daar een bijdrage aan geleverd. Zoiets kun je nooit in je uppie doen. En nu zitten we met z’n allen op die schuit en gaan we gewoon daar aankomen. Dat zijn dingen waar ik harder van ga lopen/enthousiast van wordt.” 

  14. Op welke manier blijft Expansion zich onderscheiden?
    “Wat in het DNA van Expansion zit, is de klantgerichtheid. Ik hoop dat Expansion zich op dat 
    vlak kan blijven onderscheiden en dat er ook ruimte blijft in de wereld om dat te blijven doen. Die loyaliteit vormt toch de basis voor langlopende relaties. Dat is waar wij op gericht zijn. Ik hoop dat dat nog lang zo mag blijven. Ik vind het een mooie manier om zaken te doen.Verder hoop ik dat Expansion zich doorlopend blijft vernieuwen en mensen aan zich weet te binden die daar met enthousiasme een bijdrage aanleveren.” 

  15. Komen we terug op vraag 11: wat is het beste besluit dat je ooit voor Expansion hebt gemaakt?
    “Ik denk dat dat onze keuze is voor cloud-first en dus Xtendis-Online.” 

pasfotoLisette

Lisette Paauwe

Online Sales Marketeer

Plaats reactie