Expansion aanwezig op eerste Business Friends Meeting War Child

Sinds dit jaar is Expansion Business Friend van War Child. Donderdag 15 november organiseerde War Child haar eerste Business Friends Meeting, waar ik voor Expansion naar toe ben geweest. Ik had geen idee wat ik kon verwachten. Wij hadden net zelf de introductie van Xtendis 5 achter de rug; een erg succesvolle en drukbezochte bijeenkomst. De meeting bij War Child was totaal anders maar ik vond het een indrukwekkende en sprankelende ervaring.

Dat begon al met het pand waar het hoofdkantoor van War Child is gevestigd: een sfeervolle kerk in de Pijp in Amsterdam, met een koepel als dak en mooie glas-in-loodramen. Alle vrije muren van het kantoor zijn volgehangen met de bewijzen van acties en de daarbij opgehaalde bedragen die mensen en bedrijven voor War Child hebben gedaan. Dit varieert van een groot plakkaat van Microsoft voor een bedrag van €250.000,00, tot een A6-tekenvel ontroerend volgetekend door een basisscholier die €21,00 heeft opgehaald op zijn school. En alles daar tussenin.
tumblr-inline-nhuv6c1ej71t6czixtumblr-inline-nhuv6ogju51t6czix

Alleen al in Nederland werken er 60 mensen bij War Child, van wie 20 vrijwillig. Een enthousiaste club medewerkers, die zelf geen topsalaris verdienen. En alles wat ze voor hun organisatie en kantoor hier nodig hebben proberen ze via sponsoring los te krijgen, zodat alle giften volledig en rechtstreeks ten goede komen aan de programma’s met de kinderen in (ex)oorlogsgebieden. 

Naast de rondleiding door het pand en een algemene introductie van het werk van War Child was er een aangrijpende presentatie van het specifieke werk van War Child in Oeganda door de directeur Oeganda.  De presentatie gaf een indringend beeld van hoe War Child daar probeert om in hun programma’s de oorlog uit de kinderen te halen. Dit gebeurt door intensieve psycho-sociale training, vaak met creatieve methodes, veel sport en spel, en het ontwikkelen van beroepsvaardigheden die passen bij het kind in kwestie.
tumblr-inline-nhuv7rmveg1t6czix

Alle programma’s en activiteiten zijn gericht op het doel: zelfredzaamheid. Als dat betekent dat ze moeten leren lezen en schrijven, leren ze lezen en schrijven. Als het betekent dat ze moeten leren hoe ze een bedrijfje moeten opzetten en runnen of een vak moeten leren, wordt dat in het programma opgenomen. Komt een kind wel in het programma, maar is de directe sociale omgeving van het kind een belemmering voor zijn ontwikkeling, dan wordt ook die directe sociale omgeving bij het programma betrokken. Waar nodig en mogelijk werkt War Child samen met scholen, richt soms zelf ook scholen op, omdat onderwijs één van de belangrijke pijlers van hun werk is. 

Wij, de aanwezige Business Friends, werden ook zelf aan het werk gezet: in kleine groepjes werd met ons een kennismakingsoefening gedaan, die, zij het in iets aangepaste vorm, ook met de kinderen bij de start van een programma wordt toegepast. Verrassend hoe met heel simpele middelen (een blaadje, viltstift en 4 tekeningetjes in antwoord op 4 vragen) er meteen boeiende gesprekken ontstonden. Tot slot werden we in een brainstormsessie uitgedaagd om allerlei mogelijke acties te bedenken in het kader van de grote 538 voor War Child actie van volgend jaar maart. 

538voorwarchild

De eeuwige frustratie van iedereen die bij War Child werkt, zowel vrijwillig als beroepsmatig en overal waar War Child maar actief is, is dat het nooit genoeg is. Zoals de directeur Oeganda het verwoordde: “We werken op een school en de school 500 meter verderop zegt: waarom die school wel en de onze niet? Tja, we wíllen wel, maar we kúnnen niet meer…!”

Daartegenover staat de enorme voldoening die telkens weer wordt ervaren als zo’n zwaar beschadigd kind opbloeit, ontspant, de angst en het wantrouwen uit de ogen verdwijnt en de lach weer terugkeert.

Met heel veel respect voor al die mensen bij War Child die de confrontatie met het leed en de ellende aangaan en blijven volhouden om de oorlog uit zoveel mogelijk kinderen te halen, ging ik geïnspireerd weer naar huis, trots en tevreden dat Expansion dit doel van harte steunt.

Wil je ook Business Friend van War Child worden? Meld je dan nu aan via onderstaande banner.

rood-horizontaal-gif

pasfotoLisette

Lisette Paauwe

Online Sales Marketeer

Plaats reactie